Evenimente

Nedelcu / Grosu – Metamorfozele figurii

Afis

Galeriile Caminul Artei, Bucuresti
21 febr, ora 17.00
Prezinta Alexandra Titu si C-tin Prut
Artisti: Liviu Nedelcu si Alexandru Grosu
Facebook Link: http://www.facebook.com/events/334613616649234/

Metamorfozele figurii

Diferiti ca optiune stilistica si câmpuri poetice frecventate, pictorul Liviu Nedelcu si sculptorul Alexandru Grosu au în comun aceeasi extindere a relatiilor de formalizare si strategii de metaforizare, dintre imagine si realitate, nesegmentata de rigorile unui realism mimetic sau al unui abstractionism radical. Cei doi artisti evolueaza firesc între polii reprezentarii si autoexpresiei pe un traseu mediat de intensitatea subiectivizarii, de dominanta expresionista, ale carei diferente de interpretare creativa difera, însa, nu doar în functie de datele impuse de rigorile spatializarii sau conditia materializarii semnelor (sintagmelor vizuale), ci si a referintelor culturale si directe la realitatea concreta, uneori deja filtrata cultural, si de  statutul semantic.
Liviu Nedelcu propune în selectia de lucrari actuala un crochiu al creatiei sale din ultimii ani, marcând aceasta complexitate a problemelor plastice, si teoretice, impuse de vocatia sa expresionist lirica (gestuala) în concurenta cu interesul pentru teme culturale ca Frumosul concentrat în elocventa sinecdoca a frumusetii feminine, sau filonul autobiografic, cu capacitatea sa de generalizare. Un alt nucleu semantic îl constituie experienta sacrului, cu sistemul sau iconografic, tratat cu o adaptare stilistica actualizanta a rigorilor reprezentarii traditionale ale crestinismului rasaritean, segment al creatiei care nu a fost, programatic, inclus acestei expozitii.
Dar aceste solicitari variate care asigura înnoirea permanenta a repertoriilor sale nu produce rupturi stilistice, ci, integrându-se esteticii hibridarii si metamorfozelor si mixajelor de limbaj, integreaza cel mai ades discursurile figurative, mai sintetice sau mai pronuntat mimetice, dinamicii libere si impulsive a spatializarilor sale expresionist lirice. Chiar si atunci când subiectul imaginii cere o stabilizare provizorie, sau sugereaza un preludiu al iesirii din timpul uman, prezenta nelinistita a timpului este semnalata de vibratia unor elemente de context sau chiar semnaleaza figurat timpul în desfasurare, chiar daca devenit exterior (de pilda, în succesivele portrete duble ale parintilor, de o calma retorica a solitudinii si poate a reîntoarcerii la timpurile nondiscursive, latente, în marginea carora se deruleaza imperiul facticitatii).
Prezenta acestui patos al concretului niciodata absent din profunzimea referintei asigura picturii sale ce coaguleaza gestul în semn, discursul liber în temporalitatea materializata si generatoare de materialitate spatializare integrata substantei sau integratoare, localizanta, acea densitate narativa si reflexiva a libertatii care nu sacrifica în favoarea unei puritati stilistice fastuoasa bogatie a lumii efemere dar mirifice, vitale, impure, dar seducatoare, a permanentei regenerari. Regenerarea biologica, dincolo de o identitate individualizanta, ca principiu al permanentei în act  (sugerat de o lucrare gestual abstracta, „Cuibul”), sau de senzualitatea nudurilor feminine. Indiferent de regimul formei, mimetice sau gestual informale, forma în devenire si disolutie, constanta creatiei sale este o picturalitate care nu lasa evenimentul sau figura, pata sau figura, sa se detaseze monadic de spatiu, si senzualitatea rafinata a cromaticii sale, ce armonizeaza la nivelul compozitiei sau seriei ce compune o suita, si în fiecare dintre detaliile suprafetei, ce are, la rândul sau statutul unei compozitii.
Alexandru Grosu investigheaza, la aceeasi intersectie fertila dintre  investirile analitic plastice (conducând spre explicitarea structurii) si semanticitatea sa ca joc referential deschis. Multe dintre ciclurile de lucrari legate tematic sau dintre proiectele monumentale sunt centrate de figura umana, descriptiv sintetizata sau redusa la un semn aproape (dar niciodata cu desavârsire) abstract. Uneori, figura umana cel mai ades eroizata, impostata autoritar în spatiu, este substituita de o figura animaliera emblematica, încarcata de suplimente de semnificatie ce o integreaza mitologiei umanului. Proiectul sau expozitional actual exploreaza un câmp problematic plastic delimitat de avangardismul istoric, înca neradicalizat în disjunctia sa fata de modernismul al carui program novator era bazat pe  preocuparile pur formale sub semnul esteticitatii autonome la a carui provocare a replicat antiestetismul si extrateritorialitatea traseelor avangardiste, plasându-si  interesul în dialogul dintre volum, ca prezenta si absenta, ca definit de masa autoritara sau ca grafie ce antreneaza zone de consistenta sau dematerializare cu functie expresiva.
Daca în compozitiile în care volumul disciplineaza o materie dura, densa, golul colaboreaza cu tensiunile ce dizloca – dupa un program constructiv explicit, spatializând formele pentru a simultaneiza parcurgerea temporal discursiva a segmentelor/suprafetelor –,  reductia spre grafie îi lasa acestei prezente/absente rolul de a substantializa spatiul si astfel figura. Tensionatele linii de forta de o intensitate expresiva ce indica fara echivoc apartenenta stilistica. Relatia constructiva gol-plin sau volum imaterial si vector linear constructiv opereaza însa sub determinarea unui nucleu semnificativ, relevându-si operationalitatea metaforica. Acesta este regimul seriei figurative, expresioniste, – seria de cai în care spatiul opereaza macerant, solidar unui timp ostil, sau  sublimant, aderent pe semnificatiile ascensionale ale dematerializarii. Artistul expune si o serie de piese monolite, consistente, al caror regim este un abstractionism izomorf repertoriilor biologice, reactualizând fertilele trasee ale suprarealismului nonarativ, dar sub regimul unui formalism mai putin exuberant.

Alexandra Titu, 2013

Informatii Contact:

Focsani, Vrancea
Romania

  • +40 727 705529
  • uapvrancea [at] uapvrancea [dot] com

Despre noi:

Filiala U.A.P. Vrancea este o organizatie profesionala neguvernamentala , constituita din creatori si teoreticieni din domeniul artelor plastice si vizuale, in anul 2008. Este o continuare a Cenaclului Uniunii Artistilor Plastici din Vrancea (fondat in 1970). Ea are, ca membri, exclusiv artisti plastici si vizuali profesionisti.

Filiala are ca scop promovarea intereselor profesionale, materiale si morale ale membrilor sai. Ea organizeaza expozitii, simpozioane, tabere de creatie, precum si alte tipuri de evenimente specifice cu caracter national.
Copyright ©2013-2014. All Rights Reserved. Powered by AFTI.ART