Evenimente

Natura Moarta

Natura Moarta

Titlu: Natura moarta

Locatie : Galeriile de Arta, Focsani
Data: 22 oct 2013

Prezinta : Constantin Prut

Participa: Horia Bernea
Mihai Chiuaru
Daniela Frumuseanu
Dorel Gaina
Malina Ionescu
Florin Ianas
Rudolf Kocsis
Florin Mihai
Florin Mitroi
Liviu Nedelcu
Horea Pastina
Augustin Pop
Irina Radu
Marlena Preda Sanc
Liviu Suhar
Gheorghe Zarnescu

Facebook link: www.facebook.com/events/225181457641890

Natura statica/Natura moarta

Desi par a acoperi acelasi câmp de semnificatii, acesti doi termeni prin care numim un gen artistic de mare anvergura istorica si semantica, avându-si originea în concreta  ofranda rituala, dar care îsi extinde în timp preocuparile si sursele de inspiratie de la simbolica sacra la recuzita vietii contidiene. La fel cum ritul declina în simulacrul spectacolului teatral, dinspre tragedie, spre drama si comedie, reprezentarea ofrandei sacrificiale declina în simulacrul obiectual, si în reprezentarea mimetica, mediind la geneza modernismului calea spre abstractie. Obiectul si contextul reprezentarii revin odata cu avangarda disponibile pentru alte investiri grave, parodice sau poetic tautologice.
Natura statica semnaleaza ca denumire si preocupare tocmai abandonarea investirii originare, funerare  iar expozitia urmareste acest vast traseu referential condensat în creatia unor artisti ai „duratei scurte” a contemporaneitatii.

Din patrimoniul problematic al lui Horia Bernea figureaza, o lucrare din ciclul „Hrana”,  – prin care deschidea în deceniul noua tematica ofrandei funerare, reacreditând valorizarile sacre ale naturii moarte, pe aceeasi filiera a „cinei funerare”,  a  euharistiei, „mesei servite” – ca în cazul unor cicluri de lucrari ale lui Horia Pastina, trimitând discret la fraza ofrandei liturgice „ale tale dintru ale tale”. Apropiate prin câmpul simbolic, versiunile lui Bernea si Pastina propun, prin tratarea materiei picturale  nuante interpretative diferite, materia bogata, animata de dinamica gestului, la primul si stratul dematerializat si transparent al celuilalt semnalând epurarea senzualitatii în actul transubstantierii.

Imaginea unui prânz banal, modest, cu pesti eliberati de valoarea simbolica, reprezentati de Liviu Nedelcu în maniera sa libera ce combina realismul  cu expresionismul gestual, marcheaza momentul în care natura moarta iesita de sub autoritatea simbolicului, prin reschema compozitionala devine suportul figural al purei picturalitati.
Prin lucrarile de pop art reflexiv si parodic ale sculptorului Rudolf  Koksis, ce prezinta îm anii ’90 transpuneri sculpturale minutios realiste ale unor produse ready made, alaturând în lucrrarea din expozitie obiectul concret, uzat si varianta perenizata ca obiect artefacturat din lemn.

Epurând sensul parodic, Gheorghe Zarnescu impune semnificatia procesului reprezentarii, densitatea culturala a semnului artistic în raport cu varianta naturala, într-o sculptura de un mimetic minimalist – un mar din granit.

De pe pozitia unei poetici diferite, prezinta  lumea de situatii , de secvente cotidiene, fixate de spatiul si recuzita domestica pictura Malinei Ionescu de un realism de referinta flamanda si program feminist, si detaliul spatial banal al aceluiasi orizont domestic din lucrarea Irinei Radu, conferind naturii statice semnificatia  unui discurs despre intimitate si rutinele ei.
De fascinatia materiei prezervate din natura, pentru frumusetea picturala si încadrata în ordinea unei clasari pur plastice, compozitionale indica în discursul picturii Marilenei Preda Sânc refuzul medierii metaforei si a tentantei suplimentari cu sensuri simbolice, dincolo de nivelul inevitabil al reprezentarii. Pe aceeasi schema compozitionala, instalatia în tehnica mixta a Danielei Frumusanu ofera receptarii contactul tactil-vizual, senzual si anamnezic al obiectelor ce reconstiuie secvente de amintire si nuclee senzorial narative.

O  conditie aparte a naturii ca natura moarta abordeaza imaginea voit calofila în care Augustin Pop aseaza pe sumara schita a unei mese un fastuos peisaj, devenit ofranda si „masa servita” , o natura înca vie dar deja amintire si obiect. Acelasi glisaj de la viu la obiect este tema grupajului de fotografii în care Ion Ianas urmareste cum, modelând lutul, materie ambiguu legata de teluric si  de carnea  omeneasca mâna ramâne nucleul unui   ambalaj-sarcofag primitiv.

Traseul expozitional revine circular la problematica sacralitatii tragice, sacrificiale, funerare, prin lucrarile de un dramatism intens semnate de Florin Mitroi, Dorel Gaina si Florin Mihai. Sinecdotica a actului sacrificial, comprimat în imaginea abia descifrabila a unei arme de foc, energie ucigasa latenta, topita în masele de culoare sau, mai explicita a unei  securi cu taisul orientat agresiv, în tonuri violente  de rosu si negruri (Mitroi) si, în acelasi regim cromatic, capul taiat oferit pe tipsie (posibila reprezentare a temei Sfantului Ioan Botezatorul), încadrat de imaginea a doua capete de taur, opunând viul si deja obiectul mort, (Florin Mihai) opun serenei teme a ofrandei ca hrana tensiunea predicativa a ofrandei ca sacrificiu, a naturii moarte ca natura ucisa.

Alexandra Titu

Descarca PDF aici

Informatii Contact:

Focsani, Vrancea
Romania

  • +40 727 705529
  • uapvrancea [at] uapvrancea [dot] com

Despre noi:

Filiala U.A.P. Vrancea este o organizatie profesionala neguvernamentala , constituita din creatori si teoreticieni din domeniul artelor plastice si vizuale, in anul 2008. Este o continuare a Cenaclului Uniunii Artistilor Plastici din Vrancea (fondat in 1970). Ea are, ca membri, exclusiv artisti plastici si vizuali profesionisti.

Filiala are ca scop promovarea intereselor profesionale, materiale si morale ale membrilor sai. Ea organizeaza expozitii, simpozioane, tabere de creatie, precum si alte tipuri de evenimente specifice cu caracter national.
Copyright ©2013-2014. All Rights Reserved. Powered by AFTI.ART